Links condivisione social

FAQ - Rinnova l'iscrizione

Rinnova l'iscrizione

[English version below]

  1. Cosa devo fare per rinnovare la mia iscrizione? Per rinnovare l’iscrizione occorre versare, entro la scadenza, la prima rata disponibile nella sezione ‘Pagamenti’ dell’Area Riservata. Con l’acquisizione automatica del pagamento si perfezionerà l’iscrizione.
  2. Posso rinnovare la mia iscrizione anche dopo il termine?
    Nel caso in cui effettui il pagamento oltre la scadenza, sarai tenuto a versare un contributo di mora di € 82, ridotto del 30% in caso di pagamento entro il 15esimo giorno dalla scadenza.
     
  3. La tassa di mora riporta una data superata, è corretto?
    La tassa di mora ha scadenza fittizia ed è relativa all’inizio dell’anno accademico di riferimento. Fino a quando la tassa di mora non sarà regolarizzata non sarà possibile registrare eventi di carriera (es. gli esami superati non saranno visibili a libretto).
     
  4. Penso di laurearmi entro aprile del nuovo anno, devo rinnovare la mia iscrizione?
    Se ti laurei entro il mese di aprile, non dovrai versare le tasse del nuovo anno accademico. Informazioni dettagliate per i Laureandi sono disponibili nel box a fondo pagina.
     
  5. Come posso effettuare il pagamento delle tasse?
    Devi  versare le tue tasse attraverso il portale telematico PagoPA.  Le fatture sono presenti nella sezione ‘Pagamenti’ della tua Area Riservata. Consulta le differenti modalità di pagamento nella seguente pagina web.
     
  6. Perché non mi appare la tassa d’iscrizione da pagare?
    Le ragioni potrebbero essere differenti:
  • Tasse irregolari dell’anno accademico precedente
  • Pagamento ultima rata dell’anno accademico precedente effettuato dopo il 15/06
  • Decadenza  della carriera
  • Ripresa studi dopo interruzione carriera

In tutti questi casi scrivi al FILO DIRETTO

7. Devo rispettare dei requisiti per essere ammesso ad anni successivi?
Alcuni corsi di studio prevedono specifici requisiti  per il passaggio agli anni successivi di corso. Verifica nella seguente pagina web.

8. Sono iscritto come ripetente, cosa vuol dire?
Vuol dire che non hai ottenuto tutte le firme di frequenza (in questo caso, nell’anno successivo si diventa ripetenti con l’obbligo di frequenza) oppure che non hai superato i requisiti richiesti per l’ammissione ad un anno successivo, ad esempio un numero stabilito di cfu (in questo caso si diventa ripetenti senza l’obbligo di frequenza).

9. Cosa comporta la mia iscrizione come ripetente?
Se risulti iscritto come studente ripetente non potrai sostenere gli esami dell’anno di corso successivo e in caso di mancata acquisizione delle firme di frequenza sei tenuto a frequentare nuovamente le lezioni.

10. Mi è stato attribuito l’OFA ma non l’ho superato posso iscrivermi al secondo anno?
Se l’OFA non viene superato entro il termine previsto dal proprio corso di studi non potrai iscriverti al secondo anno e di conseguenza sarai iscritto come studente ripetente al primo anno.

Laureandi

1. Se mi laureo entro aprile 2024, devo pagare la prima rata dell’a.a. 2023/24?

Se sei certo di laurearti nell’a.a. 2022/23 (entro il 30 aprile 2024) non devi pagare la tassa di iscrizione per l’anno accademico 2023/24. Maggiori informazioni nella pagina web dedicata.

2. Se mi laureo entro aprile 2024, devo autorizzare l’ateneo ad acquisire il mio ISEE?

Ti consigliamo di autorizzare comunque l’ateneo ad acquisire la tua attestazione ISEE 2023, in caso non riuscissi a conseguire il titolo entro aprile 2024.

3. Cosa accadrebbe se non riuscissi a laurearmi entro aprile 2024?

Nel caso non conseguissi il titolo entro il 30 aprile 2023, dovrai versare il contributo onnicomprensivo dovuto per l’intero anno accademico, calcolato in base all’ISEE presentato o in fascia massima (in caso non fossi idoneo a beneficiare dell’esonero 75%).

4. Dovrò pagare la mora sulla prima rata in caso di iscrizione all’a.a. 2023/24 oltre il termine?

La mora sulla prima rata non sarà addebitata se al 31 dicembre 2023 risulteranno mancanti al massimo 24 CFU (esclusa la prova finale).

5. Dovrò pagare la mora sulle rate scadute in caso di iscrizione all’a.a. 2023/24 oltre il termine?

Se al 31 dicembre ti mancavano solo 24 CFU (esclusa la prova finale), avrai a disposizione 15 giorni, a partire dal versamento della prima rata, per il versamento delle rate già scadute per non incorrere nell’addebito delle relative more.

6. Posso chiedere l’esonero del 75% dei contributi?

Per chiedere l’Esonero del 75% è necessario:

  • prima di effettuare il pagamento della prima rata, inviare in Segreteria Studenti – U.O.C. Gestione carriere studenti l'istanza in carta libera (fondo pagina);
  • effettuare l’iscrizione al nuovo anno accademico una volta che siano state registrate tutte le attività previste nel Piano di Studi (al massimo entro il 30 aprile 2024) e comunque entro il 14 luglio 2024.

Per ottenere l’Esonero del 75% è necessario soddisfare i seguenti requisiti:

  • Sostenere e registrare tutti gli esami e/o altre attività didattiche previste come obbligatorie nel piano di studi entro il 30 aprile 2024;
  • Conseguire il titolo di studio entro il 30 settembre 2024 (15 dicembre 2024 per le lauree sanitarie) 
Documento
FAQ - Renew enrollment
  1. What do I need to do to renew my enrollment? 
    To renew your enrollment, you need to pay the first installment that you find in the "Payments" section of your Student Portal Reserved Area before the deadline. Once the payment is automatically processed, your enrollment will be finalized.
     
  2. Can I renew my enrollment after the deadline? 
    If you pay after the deadline, you will be required to pay an extra fee of €82, which is reduced by 30% if paid within 15 days from the deadline.
     
  3. The extra fee shows a past date, is it correct? 
    The extra fee has a fictitious deadline related to the start of the academic year in question. Until the extra fee is paid, you won't be able to record any academic events (e.g. passed exams won't appear in your digital booklet).
     
  4. I plan to graduate by April next year. Do I need to renew my enrollment? 
    If you graduate by April, you won't need to pay the fees for the new academic year. Detailed information for students about to graduate is available in the box at the bottom of the page.
     
  5. How can I make the payment for the fees? 
    You should pay your fees via PagoPA. Invoices can be found in the "Payments" section of your Student Portal Reserved Area. You can review the different payment methods on this web page.
     
  6. Why can't I see the enrollment fee to be paid? 
    There could be various reasons:
    Irregular fees from the previous academic year;
    Payment of the last installment from the previous academic year made after 15/06;
    Loss of student status;
    Resuming studies after a career interruption.
    In all these cases, contact FILO DIRETTO.
     
  7. Do I need to meet specific requirements to be admitted to subsequent years? 
    Some study programs have specific requirements for progressing to the next years of the program. Verify the details on this web page.
     
  8. I am enrolled as a repeating student. What does that mean? Being enrolled as a repeating student means that you either haven't obtained all the attendance signatures or you haven't met the requirements for admission to the next year, such as achieving a certain number of ECTS credits.
  9. What are the implications of my enrollment as a repeating student? If you are registered as a repeating student, you won't be able to take exams from the following year's program. In case you haven’t acquired the required attendance signatures, you are obligated to attend the classes again.
     
  10. I was assigned an OFA, but I didn't pass it. Can I enroll in the second year? 
    If you don't pass the OFA within the time frame established by your course degree, you won't be able to enroll in the second year. Consequently, you will be enrolled as a repeating student in the first year.

 

Students about to graduate (Graduands)

1. If I graduate by April 2024, do I need to pay the first installment for the academic year 2023/24?
If you are certain that you will graduate in the academic year 2022/23 (by April 30, 2024), you do not need to pay the enrollment fee for the academic year 2023/24. For more information, visit the dedicated web page (section Enrollment for Graduands students).

 

2. If I graduate by April 2024, do I need to authorize the university to access my ISEE?
We recommend that you still authorize the university to obtain your ISEE 2023 certificate, just in case you don't manage to obtain your degree by April 2024.

 

3. What happens if I don't graduate by April 2024?
If you do not obtain your degree by April 30, 2024, you will be required to pay the comprehensive fee for the entire academic year, calculated based on the submitted ISEE or at the maximum rate (in case you are not eligible for the 75% exemption).

 

4. If I don’t graduate on time and I end up enrolling in the academic year 2023/24 after the deadline, will I have to pay an extra fee on the first installment?
An extra fee on the first installment will not be charged if, by December 31, 2023, you are missing a maximum of 24 ECTS credits (excluding the final thesis).

 

5. If I don’t graduate on time and I end up enrolling in the academic year 2023/24 after the deadline, will I have to pay an extra fee e on the past installments?

If by December 31, you are missing only 24 ECTS credits (excluding the final thesis), you will have 15 days, starting from the payment of the first installment, to pay the overdue installments to avoid incurring  extra fees.

 

6. Can I request a 75% exemption from fees?

To request the 75% exemption, you need to:

- before making the payment of the first installment, submit via Filo Diretto (Direct Line) a written request on plain paper (find the template at the bottom of the page);

- enroll in the new academic year once all the activities in your study plan have been recorded (no later than April 30, 2024), and in any case, by July 12, 2024.

 

To obtain the 75% exemption, you must meet the following requirements:

 

- Pass and record all exams and/or other mandatory academic activities specified in your study plan by April 30, 2024.

- Obtain your degree by September 30, 2024 (December 15, 2024, for healthcare degrees).

 

Documento