Links condivisione social

Studenti con nucleo familiare residente all’estero e con reddito e patrimonio prodotti all’estero o in Italia

[ENGLISH VERSION BELOW]

ATTENZIONE: è possibile ottenere il ricalcolo del contributo onnicomprensivo dovuto per l'a.a. 2022/23, presentando la documentazione reddituale riferita all'anno solare 2021, fino al termine massimo del 30 settembre 2023.

PLEASE NOTE: you can obtain the recalculation of the all-inclusive fee due for the a.y. 2022/23 within the 30 of September 2023, by sending the 2021 income documentation.

Se il tuo nucleo familiare risiede all'estero e possiede redditi e/o patrimoni esteri, trovi in questa pagina tutte le informazioni in merito alla documentazione richiesta per il calcolo dell'ISEE parificato e alle procedure di legalizzazione e traduzione dei documenti prodotti all'estero.

Se il tuo nucleo familiare risiede all'estero e possiede redditi e/o patrimoni esteri e vuoi richiedere il calcolo del contribuito onnicomprensivo in base alla tua condizione economica dovrai anticipare entro il termine del 25 ottobre 2023 all’indirizzo ufficiotasse@unipv.it la documentazione attestante:

  • la composizione del tuo nucleo familiare, comprendente tutti i familiari e soggetti conviventi, segnalando altresì l’eventuale presenza di famigliari con gravi situazioni di disabilità;
  • redditi lordi percepiti all’estero o lo stato di disoccupazione riferiti all’anno solare 2022;
  • gli eventuali fabbricati posseduti all’estero da ciascuno dei componenti il tuo nucleo familiare alla data del 31 dicembre 2022, specificando la relativa superficie in metri quadri, o l’assenza di fabbricati di proprietà;
  • l’ammontare del patrimonio mobiliare del tuo nucleo familiare al 31 dicembre 2022.

Per tutti i documenti inoltrati oltre il 25 ottobre 2023, sarà addebitato un contributo di mora di €165,00.

L’Ateneo, sulla base della documentazione attestante il reddito/patrimonio prodotto all’estero, calcola l’ISEE parificato secondo le seguenti regole:

  • Somma dei redditi percepiti da ogni singolo componente il nucleo familiare, prodotto nell’anno solare 2022; 
  • 20% della somma dei patrimoni mobiliare ed immobiliare posseduti da ogni singolo componente il nucleo familiare alla data del 31 dicembre 2022 (per il calcolo del patrimonio immobiliare sono considerati esclusivamente i fabbricati che saranno valutati ad € 500,00 al mq).
  • La somma degli elementi sopra indicati è divisa per il valore della scala di equivalenza stabilita dal DPCM 159/13 n. 159.

L’Indicatore della Situazione Reddituale (ISR) all’estero viene convertito in euro utilizzando il cambio medio annuale dell’anno precedente pubblicato sul sito della Banca d’Italia. Tale valore viene poi moltiplicato per un fattore di correzione in termini di corrispondenti parità di potere di acquisto in Italia.

Se presenti la documentazione reddituale ad EDiSU Pavia per accedere ai benefici legati al diritto allo studio non devi inoltrare alcun documento all’Università. I dati per il calcolo del contributo onnicomprensivo saranno trasmessi all’Università direttamente da EDiSU.

ATTENZIONESe verrai immatricolato oltre il 25 ottobre dovrai inoltrare la documentazione entro 15 giorni dal perfezionamento dell’immatricolazione (ricezione della mail di benvenuto) per non incorrere nel contributo di mora.

Tutte le certificazioni richieste devono essere rilasciate dalle competenti autorità del Paese in cui i redditi sono stati prodotti e in cui i fabbricati e i patrimoni mobiliari sono posseduti, e legalizzate dalle rappresentanze diplomatiche italiane competenti per territorio, con traduzione in lingua italiana attestata dalle stesse.

La legalizzazione non è necessaria nei seguenti casi:

  • per i Paesi aderenti alla Convenzione dell’Aja del 5 ottobre 1961 la legalizzazione può avvenire tramite Apostille;
  • per tutti gli atti e i documenti rilasciati dalle autorità amministrative dei seguenti Stati: Belgio, Danimarca, Francia, Irlanda, Lettonia (Convenzione di Bruxelles del 25 maggio 1987), Germania (Convenzione di Roma del 7 giugno 1969), Ungheria (Convenzione di Budapest del 26 maggio 1977);
  • per gli atti e i documenti rilasciati dalle Ambasciate e/o Consolati aderenti alla Convenzione Europea di Londra del 7 giugno 1968.

Per quei Paesi ove esistono particolari difficoltà a rilasciare la certificazione attestata dalla locale Ambasciata italiana, può essere prodotta in alternativa una Certificazione della rappresentanza diplomatica o consolare in Italia del paese in cui sono stati prodotti i redditi ed i patrimoni sono posseduti, redatta in lingua italiana e legalizzata dalle Prefetture ai sensi dell’art. 33 del D.P.R. 28 dicembre 2000, n. 445.

Non sarà accettata e valutata alcuna forma di autocertificazione, dichiarazione sostitutiva, dichiarazione giurata relativa ai redditi e/o patrimoni esteri, o “affidavit”.
  • Studenti provenienti da Paesi particolarmente poveri

La valutazione della condizione economica degli studenti provenienti da Paesi particolarmente poveri, il cui elenco è definito annualmente con Decreto del Ministero, è effettuata sulla base della documentazione prevista dall’art. 13 comma 5 del DPCM 9 aprile 2001.

La valutazione della condizione economica potrà essere pertanto effettuata sulla base di una certificazione della Rappresentanza italiana nel Paese di provenienza che attesti che lo studente non appartiene ad una famiglia notoriamente di alto reddito ed elevato livello sociale.

Lo studente è obbligato comunque a dichiarare i redditi ed il patrimonio eventualmente detenuti in Italia dal proprio nucleo familiare presentando l'attestazione ISEE 2023.

  • Rifugiati politici

Secondo quanto previsto dall’art. 13 del DPCM 9 aprile 2001, gli studenti apolidi o rifugiati politici, in possesso della documentazione che attesti tale status, sono equiparati ai cittadini italiani e, ai fini della valutazione della condizione economica, sono esentati dal presentare dichiarazioni rilasciate da Ambasciate o Consolati, poiché si tiene conto solo dei redditi e del patrimonio eventualmente detenuti in Italia.

Tali studenti dovranno pertanto:

  • seguire le indicazioni relative agli “studenti indipendenti”, se hanno i requisiti per essere considerati tali;
  • qualora non potessero ottenere l’ISEE per il diritto allo studio, potranno presentare l’ISEE ordinario inviando entro il termine del 25 ottobre 2023 il numero di protocollo della DSU a ufficiotasse@unipv.it che provvederà ad acquisirlo direttamente tramite INPS.

Se sei uno studente internazionale con cittadinanza extra-UE e non sei in possesso dell'ISEE parificato calcolato in base ai redditi esteri sarai automaticamente collocato in Flat Rate.

Contatti
Immagine
info icon
Prendi un appuntamento

Sportello virtuale (prenotazione entro le ore 12:00 del giorno precedente).

Sportello in presenza: (prenotazione entro le ore 12:00 del giorno precedente; riceverai una mail di conferma prenotazione).

Via Ferrata 5 – 27100 Pavia 

Immagine
info icon
Parla con noi

Accedi a Filo Diretto

Telefono: 0382989898
Lunedì - Venerdì: 10.00-12.00

[ENGLISH VERSION]

If your family unit resides abroad and has foreign income and/or assets, you will find on this page all the information regarding the documentation required for the calculation of the equivalent ISEE and the procedures of legalization and translation of the documentation produced abroad.

PLEASE NOTE: If you apply for any benefits offered by EDISU, the tuition fee will be automatically adjusted to the family’s economic situation and you don't have to resend to the Tax Office the income documentation.

If your family unit resides abroad and you want your fees to be calculated based on your family unit's financial situation, you have to send to the address ufficiotasse@unipv.it, within the 25 of october 2023, all the following documents attesting to:

  • the composition of your family unit, including all family members and cohabiting persons, specifying any family members with serious disabilities;
  • gross income generated abroad or unemployment status for the calendar year 2022
  • any real estate properties owned abroad by family members as of 31 December 2022, specifying the relative surface area in square meters, or the absence of properties; 
  • the amount of movable assets of your family unit as of 31 December 2022.
All the document must be sent, converted in one PDF file, from the 1st of June 2023 and within the 25th of October 2023. After this deadline, a penalty of €165,00 will be due (reduced to €115,00 if the documents are sent within 15 days from the deadline).

Based on the documentation certifying the income/assets produced abroad, the University calculates the equivalent ISEE according to the following rules:

  • Total of income received by each individual member of the household, produced in the calendar year 2021;
  • 20% of the sum of the movable assets and real estate properties owned by each individual member of the household as of December 31, 2021 (for the calculation of the real estate properties, only the buildings are considered, which will be valued at € 500.00 per sq m).
  • The sum of the elements indicated above is divided by the value of the Equivalent Scale coefficient established by DPCM 159/13 n. 159.

The Income Situation Indicator (ISR) abroad is converted into euro using the annual average exchange rate of the previous year published on the website of the Bank of Italy. This value is then multiplied by a correction factor in terms of corresponding purchasing power parities in Italy.

If you send your income documentation to EDISU in order to ask for their benefits, you don't have to send the same documents to the University. EDISU will send your income data to our office during the month of November.

PLEASE NOTE: if you will be enrolled after the 25 of october 2023, you will have 15 days from the enrollment in order to send us the income documentation without penalties.

All the documents and certifications must be issued by the competent authorities of the country in which the income is generated and the real estate properties and movable assets are owned, and legalised by the Italian diplomatic representations competent for the territory in question, with Italian translation certified by the same authorities.

  • There are some countries belonging to the Hague Convention of October 5, 1961: in this case, the legalization can be done through Apostille.
  • The legalization of signatures is not necessary for all documents issued by administrative authorities in the following countries: Belgium, Denmark, France, Ireland, Latvia (Brussels Convention of 25 May 1987), Germany (Rome Convention of 7 June 1969), and Hungary (Budapest Convention of 26 May 1977).
  • The legalization of signatures is not necessary for documents issued by a foreign diplomatic or consular representation with offices in Italy for the states belonging to the London Convention of 7 June 1968 or the Brussels Convention of 25 May 1987.

For countries where there are particular difficulties in issuing certification legalised by the local Italian Embassy, certification issued by the diplomatic or consular representation in Italy of the country in which the incomes are generated and assets are held may be presented, drafted in Italian and legalised by the Prefectures pursuant to art. 33 of Presidential Decree 445 of 28 December 2000.

Please note that the University doesn’t accept any form of self-certification, affidavit, substitute statement, or sworn declaration referring to income and/or assets abroad. If any of these be submitted, they will not be taken into consideration.
  • Students from particularly poor countries

Assessment of the financial situation of students from particularly poor countries, the list of which is defined annually in a ministerial decree, is carried out on the basis of documentation required by art. 13 of the Prime Minister's Decree of 9 April 2001, nr. 5.

Assessment of the financial situation can therefore be carried out on the basis of certification issued by the Italian Representation in the country of origin certifying that the student does not belong to a family known to be of high income and high social standing.

The student is however obliged to declare any income and assets held in Italy by presentation of the ISEE 2023.

  • Stateless students or political refugees

Art. 13 of the Prime Minister’s Decree of 9 April 2001 states that stateless students or political refugees in possession of documentation attesting to that status should be treated in the same way as Italian citizens and, for the purpose of assessing their financial situation, are exempted from submitting declarations issued by Embassies or Consulates, since only incomes and assets held in Italy are considered.

These students must therefore:

  • follow the instructions for “independent students”; if they qualify to be considered as such;
  • if they cannot obtain the ISEE for the right to study, they can present the ordinary ISEE, sending by no later than 25 October 2023 the DSU reference number to ufficiotasse@unipv.it, which will acquire it directly through INPS.

If you are an international students with non-EU citizenship and you have a valid entry visa or residence permit for study purposes you will be automatically placed in the flat rate.

Contact us
Immagine
info icon
Book an appointment

Virtual meeting (the appointment must be booked within the 12.00 of the previous day).

Appointment in our office (the appointment must be booked within the 12.00 of the previous day; you will receive the confirmation email).

Immagine
info icon
Chat with us

Login to the Direct Line 

Phone: 0382989898
Monday - Friday: 10.00-12.00